Není pravda, že úspora by byla jen 249.600 4x zastupitel: 4x1.300 -> 62.400,-Kč, 3x radní: 5.200 -> 187.200,-Kč + odvody. Při součtu těchto částek dojdeme k asi zhruba poloviční částce (250.000,-Kč), než je uvedeno v petici. Je pravda, že v 1.roce by byla úspora nejméně 466.000, i když redukce nákladů není hlavním důvodem, proč by měl být počet zastupitelů snížen (tím je funkčnost a transparentnost). V roce 2021 byl celkový rozpočet odměn zastupitelů s odvody 2.013.000 Kč, bez odvodů 1.600.000. Odměna 3 radním činí 5.253*12*3=189.108, s průměrnými odvody 237.921 Kč. Personální úspory je nutno počítat nejenom ze základní odměny zastupitele, ale ze všech placených funkcí, které průměrný zastupitel vykonává. Po očištění 1,6M o tabulkový plat starosty, místostarosty a odměnu radních zbývá 470.680 Kč odměn na 15 zastupitelů, tedy 125.514 na 4 zastupitele, s průměrnými odvody 158.148. Po sečtení a 7% navýšení (celostátně od začátku 2022), dalším minimálním 10% (současná inflace je přes 10%, což se v odměnách do konce roku odrazí) úspora činí 466.124 Kč
Zavádějící argumentace: Pokud nahlédneme do Buštěhradu, zjistíme, že mají sice 11 zastupitelů, ale 10 úředníků. Z veřejně dostupných informací je částka za rok Brandýsek: zastupitelé 1.686.000,- Kč, zaměstnanci: 4.529.000,- Kč, Buštěhrad: zastupitelé 1.518.000,- Kč, zaměstnanci: 9.985.000,- Kč.
Je pravda, že Brandýsek je obec s 2.063 obyvateli a příjmy řádově 44 milionů v 2021, Buštěhrad je město s 3.638 obyvateli a příjmy 103 mil. v 2021. Povinnosti úřadu města jsou rozsáhlejší než u obce, obhospodařovaný rozpočet je několikanásobný, i proto více úředníků. Článek porovnává součet personálních nákladů zastupitelstva a zaměstnanců NEPŘEPOČÍTANÝ na velikost nebo rozpočet. Kdyby se náklady na zastupitelstvo a úřednictvo Buštěhradu přepočítaly na výnosy Brandýska, tak zjistíme že jsou o 1,3 milionu nižší.
Zavádějící tvrzení: K volbě o počet zastupitelů dochází vždy v roce konání voleb do zastupitelstva. Naše zastupitelstvo pravidelně na konci svého působení přistupuje k této volbě o počet zastupitelů pro další období. To znamená, že i bez této petice se bude o tomto bodu hlasovat.
Je pravda, že hlasovat se automaticky nemusí, a pak podle zákona zůstává počet zastupitelů stejný. Díky petici, kterou podepsalo více než 0,5 % občanů obce (podstatně více - 381 lidí, ne všechny se nám podařilo kontaktovat), musí zastupitelstvo počet projednat. A rozhodnout po svém….
Zavádějící tvrzení: V obci, kde se rada obce nevolí, vykonává její pravomoc starosta.
Pravda je, že rozdělení pravomocí a činností mezi zastupitelstvo, radu obce a starostu určuje zák. 128/2000 Sb. o obcích. V obci kde se rada nevolí, přecházejí její činnosti na zastupitelstvo (§ 99 odst. 2, § 102 odst. 2 c), d), f), j), k) a o)). Na starostu přecházejí administrativní a provozní činnosti, které vykonává na základě adresného rozhodnutí zastupitelstva a pod jeho dohledem. Jediná nově nabytá autonomní pravomoc je oblast jmenování a kontroly komisí. Starostu volí a kontrolují zastupitelé, a pokud nejsou spokojeni s jeho činností, mají možnost jej odvolat.
Zavádějící tvrzení: V současné době mají všichni občané Brandýska možnost účasti na zasedání zastupitelů. Záleží pouze na nich, zda svého práva využijí. Rozhodně v účasti veřejnosti nehraje roli, jestli je zastupitelů 15 nebo 11. Pokud v radě obce jsou spolehliví a zodpovědní lidé, není problém svolat radu během 24 hodin a projednat akutní záležitosti týkající se obce. Možnost svolání zastupitelstva je minimálně 8 dní.
Pravda je, že rada se schází průměrně (podle zápisů) 2x za měsíc, zastupitelstvo (když jde vše podle plánu) jedenkrát za čtvrt roku. Jednání rady je na rozdíl od zastupitelstva neveřejné, tedy veřejnost nemůže sledovat, jak a k jakým rozhodnutím došlo. Když nebude rada, zastupitelstvo se bude scházet měsíčně, a každého jejího jednání se bude moct zúčastnit veřejnost. Není žádným tajemstvím, že zápisy ze zastupitelstva (které si každý, kdo tam byl, může zkontrolovat) ne ve všem odpovídají tomu, co se opravdu řeklo. U zápisů jednání rady není kontrola žádná…
My, občané Brandýska, žádáme prostřednictvím této petice, aby zastupitelstvo projednalo a následně hlasovalo o návrhu snížení počtu zastupitelů pro další volební období ze současných patnácti na jedenáct zastupitelů.
Snížení počtu členů zastupitelstva znamená, že již nebude zřízena rada obce, takže budou veškerá jednání dostupná pro veřejnost.
Přenesení přímé odpovědnosti za činěná rozhodnutí přímo na členy zastupitelstva vyvolá nutnost navýšení počtu jednání zastupitelstva. Občané tak získají možnost častěji participovat na otevřených diskusích týkajících se dění v obci.
Nižší počet zastupitelů umožní zastupitelům lépe bránit práva a zájmy občanů díky možnosti rozhodovat o zásadních otázkách, které jsou dnes v kompetenci rady obce a o nichž jsou zastupitelé informování spoře anebo zpětně a nemají tudíž často možnost adekvátně rozhodnout.
Absence obecní rady společně s častějšími jednáními zastupitelstva zrychlí a zvýší kvalitu komunikace občanů s vedením obce. Občané také získají lepší přehled o práci komisařů, zastupitelů i zaměstnanců obce.
Absence obecní rady společně se snížením počtu zastupitelů o čtyři přinese úsporu až půl milionu korun ročně. Tyto peníze pak mohou být využity pro rozvoj obce.
Přepočítáno na počet obyvatel, na Kladensku by na naší velikost obce připadlo 10,81 zastupitele, celostátně 11,94. 15 zastupitelů je na naši velikost číslo nezvykle vysoké, i Buštěhrad s 3 638 obyvateli má jedenáct zastupitelů. Srovnání počtu obyvatel a počtu zastupitelů obcí Kladenska velikosti 1500 - 2500 obyvatel je v tabulce.
Konkrétní znění petice můžete zobrazit zde
Petici můžete podepsat i na https://obcan.portal.gov.cz/podani/epetice/seznam/petice/46 . Potřebujete na to např. Mobilní klíč eGovermentu, eObčanku, MojeID, nebo BANKOVNÍ IDENTITU
Máte otázky nebo připomínky? Pište na pokrok.probrandysek@gmail.com. O Vaše náměty obohatíme následující sekci:
Podle zák. 128/2000Sb. O obcích, §102 odst.4 většina podstatných pravomocí přechází na zastupitelstvo.
Zastupitelstva srovnávaných obcí se schází podle potřeby, zhruba jednou za měsíc. Pro rok 2022 jsou první tři zastupitelstva Brandýska naplánována po čtvrt roce.
Starosta se vždy zodpovídá zastupitelstvu obce, které jej volí a v případě nespokojenosti jej může odvolat. To platí vždy, i když existuje rada obce. Zastupitelstvo obce kontrolují občané, a proto by měla být jeho zasedání častěji než jednou za dva až tři měsíce.
Nebude. Většina podstatných pravomocí rady přejde na zastupitelstvo. Starosta zajišťuje provoz obce v mantinelech určených zastupitelstvem. Když zastupitelstvo nebude spokojené s tím, jak jemu zadané úkoly plní, může jej na jednání vyzvat k nápravě, případně jej vyměnit. Jde zejména o:
Po jarních prázdninách dáme všem zhruba týden na oddych. Pak se pustíme do sběru podpisů.
Pravidla petice upravuje § 16 zák. 128/2000 Sb. Zákona o obcích. Je-li petice podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být projednána na zasedání rady obce nejpozději do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů.